Asset 10.png

OGÓLNOPOLSKIE FORUM

PODATKI 2021

NOWELIZACJA PRZEPISÓW PODATKOWYCH.

JAKIE ZMIANY CZEKAJĄ TWOJĄ FIRMĘ?

SLIM VAT,  SPÓŁKI KOMANDYTOWE JAKO PODATNICY CIT

ORAZ CIT ESTOŃSKI.

(PO NOWELIZACJI PRZEPISÓW PODATKOWYCH)

Termin: 2021.01.28 - 2021.01.29

PROGRAM

28.01.2021
Podatek dochodowy od osób prawnych i fizycznych

Spółki

komandytowe jako

podatnicy CIT oraz

CIT Estoński

Marcin

Górski

prawnik,

doradca

podatkowy

9.00 – 10.30
Spółki komandytowe oraz spółki jawne jako podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych
  1. Zasada ogólna oraz wyjątki od zasady ogólnej.  Wyłączenie spod regulacji - spółki jawne z wyłącznym udziałem osób fizycznych – obowiązki informacyjne.

2. Istota opodatkowania spółki komandytowej oraz spółki jawnej do 31 grudnia 2020 r. oraz istota opodatkowania spółki komandytowej po 1 stycznia 2021 r. Opodatkowanie na poziomie spółki oraz opodatkowanie na poziomie wspólników.

3. Jak ustalać przychody, koszty uzyskania przychodów oraz dochód do opodatkowania? Co z podatkiem u źródła? Zakres zwolnienia na poziomie wspólników.

4. Regulacje przejściowe. Co z zyskami zatrzymanymi w spółce? Co z możliwością rozliczenia strat z lat ubiegłych? Regulacja prawna w przypadku wspólników będących osobami prawnymi. Regulacja prawna w przypadku wspólników będących osobami fizycznymi. Możliwość odroczenia nowej regulacji.

10.30 – 10.45 – Odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników Forum.

10.45 – 12.15
Estoński CIT
  1. Istota regulacji.  Wariant pełny – ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – odroczenie momentu powstania obowiązku podatkowego.  Wariant uproszczony – specjalny fundusz inwestycyjny – możliwość wcześniejszego rozpoznania kosztów uzyskania przychodów.  Dobór wariantu do zakładanego modelu biznesowego oraz do zamierzonych działań inwestycyjnych.

2. Wariant pełny – ryczałt od dochodów spółek kapitałowych.

• Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych jako zryczałtowana forma opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych.

• Zakres podmiotowy.  Kto może skorzystać z ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych? Analiza poszczególnych warunków.

• Warunek wysokości przychodów. Kiedy przychody? Kiedy średnie przychody? Czy kwota netto? Czy kwota brutto? Co w przypadku utraty tego warunku? Jak liczyć

• Warunek struktury przychodów. Przychody czynne a przychody bierne. Pozostałe przychody ograniczające lub wyłączające możliwość zastosowania ryczałtu. Jak liczyć w przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą po raz pierwszy?

• Warunek dotyczący zatrudnienia. Jak w przypadku zatrudnienia na umowę
      o pracę? Jak w przypadku zatrudnienia na umowę cywilnoprawną? Przeliczenie na pełne etaty. Znaczenie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Zatrudnienie a rok podatkowy. Jak w przypadku małych podatników?

• Jak w przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą po raz pierwszy?

• Warunek dotyczący formy prowadzenia działalności gospodarczej oraz powiazań kapitałowych.

• Warunek dotyczący zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz prawozdawczości finansowej.

• Oświadczenie o wyborze ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych. Analiza dokumentu oraz termin i tryb złożenia.

• Okres stosowania ryczałtu. Możliwość rezygnacji. Możliwość rezygnacji w okresie przejściowym. Zagadnienie roku podatkowego. Rok podatkowy a rok obrotowy.

• Prawa i obowiązki w okresie stosowania ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych. Sprawozdawczość rachunkowa a sprawozdawczość podatkowa. Kiedy i w jakim zakresie nie stosujemy przepisów podatkowych?

• Obowiązek ponoszenia nakładów inwestycyjnych. Zasada ogólna.
      Jak w przypadku podatników rozpoczynających działalność gospodarczą?
      Jak w przypadku małych podatników oraz podatników zrównanych z małymi podatnikami? O jakie nakłady inwestycyjne chodzi? Jak liczyć nakłady inwestycyjne? Wartość referencyjna dla liczenia wzrostu nakładów inwestycyjnych? Wypłata wynagrodzeń jako alternatywa dla ponoszenia nakładów inwestycyjnych.

• Przedmiot opodatkowania oraz podstawa opodatkowania. Wypłata zysku albo przeznaczenie zysku na pokrycie strat jako podstawowy przedmiot oraz podstawa opodatkowania.  Kiedy ukryte zyski? Inne przypadki przedmiotu opodatkowania oraz podstawy opodatkowania.

• Stawka podatku. Zasada ogólna. Jak w przypadku mały chpodatników oraz podatników zrównanych z małymi podatnikami? Kiedy obniżenie stawki podstawowej?  Kiedy domiar zobowiązania? Odliczenia na poziomie wspólników.

• Co przed oraz po ryczałcie od dochodów spółek kapitałowych? Uzgodnienie pozycji rachunkowych z pozycjami podatkowymi. Możliwość wstecznego rozliczenia straty podatkowej.

3.   Wariant uproszczony – specjalny fundusz inwestycyjny.

• Specjalny fundusz inwestycyjny jako preferencja podatkowa w ramach opodatkowania na zasadach ogólnych.

• Zakres podmioty. Kto może skorzystać ze specjalnego funduszu inwestycyjnego. Analiza poszczególnych warunków.

• Odpis na fundusz jako koszt uzyskania przychodów. Zapis rachunkowy. Wpłata na rachunek.  Źródło pochodzenia środków.  Obowiązek wydatkowania na cele inwestycyjne. O jakie cele inwestycyjne chodzi? Termin wydatkowania. Możliwość przedłużenia terminu wydatkowania.

• Co w przypadku naruszenia warunków. Sankcja po stronie przychodowej. Sankcja po stronie kosztowej.

12.15 – 12.45 – Odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników Forum.

12.45 – 14.15
Wybrane świadczenia na rzecz pracowników i zasady ich opodatkowania bądź zwolnienia w podatku PIT
  1. Stosunek pracy jako źródło przychodów;

2. Zakres przychodów ze źródła stosunek pracy (wynagrodzenia zasadnicze, nagrody, świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne, darowizny).

3. Możliwości zastosowania zwolnień w podatku PIT (art. 21) dla świadczeń wypłacanych pracownikom.

4. Omówienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r i jego wpływ na zwolnienie
    w zakresie świadczeń pracowniczych.

5. Omówienie wybranych świadczeń na rzecz pracowników i ewentualne możliwości ich zwolnienia:

• Wykorzystywanie samochodów służbowych do celów prywatnych

• Zapomogi

• Pożyczki

• Dokształcanie pracowników

• Świadczenia z zakresu BHP

• Dopłaty do wypoczynku

14.15 – 14.30 – Odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników Forum

14.30 – 16.00
Zasady ustalania kosztów w podatku PIT dla źródeł opodatkowanych w sposób progresywny (stosunek pracy, działalność wykonywana osobiście, prawa majątkowe)
  1. Koszty uzyskania przychód ze źródła ze stosunku pracy:

• Koszty zryczałtowane/podwyższone

• Obowiązki płatnika w zakresie liczenia wartości kosztów (oświadczenie o podwyższonych kosztach podatkowych)

• Możliwość stosowania kosztów w wysokości 50% przy stosunku pracy

2. Koszty uzyskania przychodów z umowy zlecenia: Zastosowanie zasady zryczałtowanego opodatkowania umowy zlecenia.

3. Koszty przy prawach majątkowych w tym w zakresie praw autorskich:

• Zasada stosowania kosztów podatkowych w zakresie praw majątkowych (przykłady wypłat wynagrodzeń po zmarłym pracowniku).

• Możliwości stosowania kosztów w wysokości 50% - pismo MF.

16.00 – 16.30 – Odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników Forum.

Podatek od osób fizycznych– wybrane zagadnienia

Jakub

Boberski

prawnik,

doradca

podatkowy

29.01.2021
Podatek od towarów i usług

Pakiet SLIM VAT

Hubert

Grzyb

prawnik, doradca podatkowy:

9.00 – 10.30
Pakiet SLIM VAT – czy rozliczenie VAT rzeczywiście się uprości?
  1. Zmiana zasad ujmowania faktur korygujących sprzedażowych i zakupowych.

2. Przeliczanie faktur w walucie po ujednoliconym kursie.

3. Złagodzenie zakazu odliczania VAT od usług noclegowych.

4. Wydłużenie terminu na odliczenie VAT.

10.30 – 10.45 – Odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników Forum

10.45 – 12.15
Pakiet SLIM VAT – czy rozliczenie VAT rzeczywiście się uprości?
  1. Zmiany dotyczące mechanizmu podzielonej płatności (MPP).

2. Zaliczki w eksporcie towarów – dłuższy czas na wywóz.

3. Prezenty o małej wartości – nowy limit.

4. Zmiany w systemie TAX FREE.

12.15 – 12.45 – Odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników Forum.

12.45 – 14.15
VAT w obrocie zagranicznym – zagadnienia praktyczne
  1. Poprawne ujęcie obowiązku podatkowego, w tym rozliczanie zaliczek.

2. Odliczanie VAT od transakcji na odwrotnym obciążeniu.

3. Transakcje łańcuchowe, w tym transakcje trójstronne uproszczone.

4. Miejsce świadczenia usług, w tym problematyka stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

14.15 – 14.30 – Odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników Forum.

14.30 – 16.00
Istotne zmiany w sprzedaży e-commerce
  1. Zmiana zasad sprzedaży wysyłkowej.

2. Nowa procedura szczególna VAT-OSS.

3. Sprzedaż na odległość towarów importowanych (SOTI).

4. Nowe obowiązki poboru i zapłaty VAT nałożone na platformy e-commerce.

16.00 – 16.30 – Odpowiedzi na pytania zadane przez uczestników Forum.

VAT  w obrocie zagranicznym oraz istotne zmiany
w sprzedaży
e-commerce

Mariusz

Nowak

doradca podatkowy

Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia  lub jego  odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.